Lastning av gods
På morgonen kommer chaufförerna till lastkajen där dagens leveranser för varje chaufför placerats. Chauffören lastar sedan bilen med paketen i rätt ordning utifrån dagens leveranser så att paketen ska vara lätt tillgängliga när bilen stannar vid destinationen. Idag finns inget systematiskt sätt att informera chaufförerna om ev. störningar, som gör att den normala rutten behöver planeras om. Det finns en elektronisk informationstavla vid lastkajen och de flesta chaufförerna har en egen smartphone.
Ett behov DSV har är att göra chaufförerna medvetna om trafikstörningar som kan påverka deras normala rutt. Hur skulle en sådan tjänst kunna se ut?
Utfördelning av hämtningsuppdrag
Många av DSV’s kunder har dagliga inhämtningar, men under dagen ringer också kunder för att beställa upphämtning av försändelser som avhämtas samma dag. Dessa beställningar når trafikledningen som utifrån var chaufförerna befinner sig och kommer att åka fördelar ut hämtningen till bäst lämpade bil. Idag tar man inte systematisk hänsyn till ev. trafikstörningar när trafikledningen fördelar ut hämtningarna till bäst lämpade bil.
Ett behov DSV har är att göra trafikledningen medveten om trafikstörningar så att de kan tilldela rätt bil hämtningen. Hur skulle en sådan tjänst kunna se ut?
Temporära lastzoner
I samband med vägarbeten är det inte ovanligt att lastzoner temporärt flyttas till andra positioner. För DSV’s chaufförer blir detta ofta en tidstjuv då det för dem då gäller att hitta dessa temporära platser för att kunna hämta eller lämna godset till mottagaren. Om trafikledaren/chauffören inför transporten får information om vad den temporära lastzonen finns så kan rutten anpassas med hjälp av denna information och förseningar undviks. Att ta hänsyn är också att sedan den 1 december 2013 är det förbjudet att använda mobil kommunikationsutrustning under färd om detta negativt påverkar framförandet av fordonet.
Ett behov DSV har är att förse transportledaren och chauffören med störningsdata samt information om var temporära lastzoner finns. Hur skulle en sådan tjänst kunna se ut?
Blockerade/svåråtkomliga adresser
När en chaufför är ute på sin rutt för att leverera och hämta paket händer det att vissa adresser är svårtillgängliga eller avspärrade. Om chauffören upptäcker detta på plats kan det ta extra tid både att ta sig förbi hindret och hitta den temporära adress som leveransen eller ska använda. Idag finns inget systematiskt stöd för hur vägarbeten och andra störningar påverkar den adress som paketet ska levereras till. Dessutom är det sedan den 1 december 2013 förbjudet att använda mobil kommunikationsutrustning under färd om detta negativt påverkar framförandet av fordonet. Ett behov DSV har är att medvetandegöra chaufförerna om att en adress är blockerad eller svårtillgänglig före chauffören når platsen. Hur skulle en sådan tjänst kunna se ut?